LinkedIn is zonder twijfel het meest professionele social media platform.
Dit kanaal kiest ervoor om 100% in te zetten op de bedrijfswereld en het zakelijke aspect.
In eerste instantie werd LinkedIn vooral gebruikt om nieuwe werknemers te rekruteren en om zelf op zoek te gaan naar een nieuwe job in de uitgebreide waaier aan openstaande vacatures.
Maar tegenwoordig kun je met LinkedIn nog zovéél meer dan dat…
Steeds meer en meer ondernemingen verschijnen met een bedrijfsprofiel op dit platform.
Waarom? Lees verder om te weten te komen hoe een company page op LinkedIn wel eens een geweldige professionele zet zou kunnen zijn voor jouw bedrijf.
1. Jouw branding in de spotlight
De branding van je bedrijf is niet enkel je logo, je huisstijl en de marketing. Er komt veel meer bij kijken.
Het gaat om de waarden van je bedrijf, visueel en niet-visueel. Het gaat om je bedrijfsidentiteit, het DNA en alles wat jouw onderneming tot in de puntjes vertegenwoordigt.
LinkedIn is het ideale social media platform om die waarden, maar ook je bedrijfsmissie en expertise, kenbaar te maken en te benadrukken. Zo maak je al snel jouw merknaam en imago krachtiger, zonder dat je er echt veel voor moet doen.
2. Content blijft zichtbaar
De content op je persoonlijke pagina is tijdelijk en eerder vluchtig. Maar op een bedrijfspagina blijft alle content zichtbaar en dat is natuurlijk handig als potentiële klanten meer willen te weten komen over jouw onderneming. Uiteraard zien ze standaard alle algemene gegevens en misschien wat gedetailleerde info, zoals op een gewoon profiel. Maar enkel daarmee onderscheid je jouw bedrijf weinig tot niet van alle harde concurrentie.
Mensen willen weten wie je bent, waar je voor staat en wat ze van jou kunnen verwachten. En dat willen ze onmiddellijk weten, niet na 5 keer doorklikken en een heleboel research.
3. Mensen leren je bedrijf kennen
LinkedIn is een kanaal dat je kan gebruiken om dieper in te gaan op waar jouw bedrijf voor staat.
Post dus niet enkel commerciële boodschappen, maar til je bedrijfscontent naar een hoger niveau.
Deel je knowhow en kennis, de beste tips & tricks en hou je volgers up-to-date. Hoe ziet de day-to-day running van jouw bedrijf eruit? Ben je bezig met nieuwe projecten? Hoe is jouw onderneming of een bepaalde samenwerking tot stand gekomen? Deel je verhaal, want jouw bedrijf is zoveel meer dan enkel maar de core business.
Bijvoorbeeld: Coca-Cola startte als een medicinaal drankje, uitgevonden door een apotheker. En Kerstmis zou hetzelfde niet zijn zonder de iconische reclame van de Kerstman en zijn Coca-Cola truck, die non-stop op ons beeldscherm verschijnt. Iedereen kent Coca-Cola en weet dat dit bedrijf meer is dan enkel maar een frisdrankfabrikant.
4. Nieuwe producten in de kijker zetten
Start je met de verkoop van nieuwe producten? Heb je een nieuwe creatie of zijn je diensten uitgebreid?
Door het via LinkedIn bekend te maken aan je volgers, zet je al je newsflashes meteen in de kijker.
Uiteraard zijn andere social media kanalen zoals Facebook en Instagram hier ook een uitstekend medium voor, maar het grote verschil is dat je op LinkedIn meer oprechte interesse zal creëeren. En dat kan leiden tot leads of in de beste gevallen zelfs directe verkoop.
5. Boost je zichtbaarheid
LinkedIn begint steeds meer en meer typische 'sociale' functies te integreren op haar platform.
Zo is het nu ook al mogelijk om via mobiel
stories te maken. Je kan zelfs
live gaan op LinkedIn, maar daarvoor moet je wel een
aanvraag indienen. Je krijgt, net zoals op Facebook, een melding wanneer iemand live gaat.
Uitleggen
welke boost deze features voor de zichtbaarheid van je bedrijf kunnen betekenen, is waarschijnlijk niet nodig!
6. Adverteren
Op LinkedIn adverteren kan enkel vanuit een bedrijfsaccount. Je kan ervoor kiezen om advertenties op te maken en specifieke doelgroepen te gaan targetten, net zoals op Facebook. Of je kan kiezen voor sponsored updates: een manier om je zakelijke content (video's, presentaties, productnieuws,…) te promoten via de newsfeed van LinkedIn-members. Dit vergroot het bereik van je bedrijfspagina aanzienlijk én je komt gemakkelijker met nieuwe doelgroepen in contact.
7. Netwerken
Eén van de belangrijkste voordelen die je uit dit zakelijke platform kan halen: het netwerken. LinkedIn is en blijft tenslotte nog steeds een social media kanaal. Met de nadruk op sociaal. Door te reageren op berichten van collega's, business partners en zelfs concurrenten, zet je jezelf en jouw bedrijf in de kijker. Je bent actief en aanwezig.
Zie je een profiel passeren van iemand waarmee je vroeger nog hebt samengewerkt of herken je de eigenaar van de broodjeszaak op de hoek van de straat? Maak een connectie en stuur hen een open en persoonlijke boodschap!
Hoe uitgebreider je netwerk, hoe meer eventuele leads, collaborations of zelfs sales.
Daarmee willen we natuurlijk niet zeggen dat je random mensen, zonder reden, moet toevoegen. Je wilt tenslotte nog steeds dat potentiële klanten of partners je bedrijf vertrouwen en serieus nemen.
Wil je graag je LinkedIn-netwerk uitbreiden met interessante connecties, maar weet je niet goed waar beginnen?
Voor elke branche bestaan er ook groepen met leden die gespecialiseerd of geïnteresseerd zijn in hetzelfde vakgebied.
Door actief deel te nemen in die groepen, open je misschien wel heel wat (professionele) deuren.
8. Rekruteren
Nog een belangrijk doel en natuurlijk ook waarmee alles begon: het rekruteren. LinkedIn is een uitstekend medium om nieuwe werknemers aan te werven. Je kan vacatures plaatsen en die in de kijker zetten én werken aan een goede employer branding. En zo bouw je weer beetje per beetje aan je bedrijfsidentiteit en is de cirkel weer rond.
Conclusie
Kort samengevat: het aanmaken van een company page op LinkedIn, kost je bijna
geen moeite.
Post je al regelmatig voor je bedrijf op andere kanalen zoals Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter of Google My Business? Met een paar (maar vooral de juiste!) aanpassingen, heb je al meteen leuke content klaar voor je bedrijfspagina op LinkedIn. Het kost je maar een paar minuten extra en je haalt er
ongelofelijk veel voordeel uit!
Klinkt dit allemaal goed, maar heb je nu al moeite om consistent interessante content op je bestaande social media kanalen te posten, laat staan op LinkedIn?
Dan kun je altijd op onze kennis en expertise rekenen!