Stage? Help! Met weinig goeie voornemens ga je op zoek naar een leuke stageplaats. Want let’s be honest: er zijn er niet veel.
Maar wat als ik je vertel dat je binnen een food-loving, jong en dynamisch team kan terechtkomen? Lees hier meer over mijn ervaring bij #SocialHippo. 👇🏼
SOS: stageplek
Februari 2023: de start van een nieuwe opleiding. Eentje die voortbouwt op mijn marketingdiploma. Weinig zelfvertrouwen na een slechte studiekeuze in september, maar vol goede moed om extra kennis op te doen binnen het vakgebied van een Digital Content Creator.
Wie had gedacht dat enkele weken later ik aan het zoeken zou zijn naar een stageplaats om mijn postgraduaat mee af te sluiten. En niet zomaar een stageplaats! Als student zit je namelijk niet te wachten op een bedrijf die jou ziet als een gratis werkkracht, waaraan ze alle rottaakjes kunnen geven. Je hoopt een onderneming te vinden waar ze niet alleen in je geloven, maar waar ook de teamsfeer meer dan goed zit. En neem het van mij aan: zit de sfeer niet goed, dan voel jij je ook niet goed. 🥴
Na uren zoeken op Google & LinkedIn botste ik op de website van Social Hippo. Wat doe je dan meteen als Gen Z’er? De social media checken, duh! Grappige TikToks, plezante teamfoto’s en… Andere stagiairs! Jackpot! Een bedrijf dat graag stagiairs over de vloer heeft en ze duidelijk ook graag ondersteunt bij hun traject. Ik besloot om mijn sollicitatie te versturen en – jawel – diezelfde dag kreeg ik nog de vraag of ik wou langskomen.
Keeping my eyes on the prize
Daar ga ik dan, na een paar dagen nadenken over wat ik zou aandoen en over wat ze me zouden vragen. Doe ik een zwarte broek aan? Doe ik een kleedje aan? Oh hell no! Ik besluit om gewoon als mezelf te gaan. Een toffe witte bloes, een jeansbroek, witte sneakers en mijn laatste nieuwe blazer… Deftig, maar toch casual. Want wie heeft dat principe uitgevonden om als de grootste #seut ooit te gaan?
Na een halfuurtje rijden kom ik volgens Waze aan op mijn bestemming. Geen plek meer in de parkeervakken, dus dan maar gewoon langs het gebouw parkeren. Vol goeie moed stap ik uit. Maar waar in godsnaam is die ingang? Ah, daar aan de zijkant. Even twijfel. Duw ik op de bel en wacht ik? Nee, bellen en ervoor gaan! Met een stevige pas ga ik de trap op. Who am I kidding? Die trap was al een beproeving op zich.
Éénmaal boven wandel ik richting de bureaus. Jamy, één van de hippo’s komt me vriendelijk begroeten en begeleidt me richting een meeting room. Terwijl ik langs de bureau-eilanden loop zie ik een hele hoop rare blikken (ja, Britt en Lean, van jullie 😂). De stagiairs die er zaten, dachten waarschijnlijk: “Wie is dat nu weer?” Maar ik heb het hen ondertussen vergeven en we hebben er zelfs goed om gelachen.
Daar zit ik dan in de meeting room. Veel te warm hier, of ligt het aan mij? Gelukkig had ik een fris glaasje water gekregen en liet Judy niet lang op haar wachten. We hadden meteen een hele leuke babbel over mezelf, het bedrijf, welke taken ik zoal zou krijgen en het team. De klik was er, en ja hoor… Mijn stageplaats was binnen! Ik werd meteen voorgesteld aan het team: “Dit is Silke. Ze komt binnen enkele weken stage doen als Digital Content Creator.” Hier en daar een “wat leuk, welkom” en lachende gezichten. Britt en Lean wederom hetzelfde gezicht. 😆 Maar ik kon er om lachen, want ik had vast op dezelfde manier gekeken. Uiteindelijk ben ik met een goed gevoel weggereden, excited om aan dit nieuwe avontuur te beginnen.
Diving into the job
Met veel goesting startte ik op 19 april mijn eerste stagedag bij Social Hippo. Een dag vol aftoetsen, leren kennen en proberen. Alle hippo’s, vast of stagiair, bleken één voor één heel enthousiaste en fijne teamgenoten te zijn.
Na een rondleiding en meeting waarbij iedereen zichzelf even voorstelde, kreeg ik meteen de opdracht om voor enkele posts copy te schrijven. Zo kon ik de werking van het bedrijf, de werking van de programma’s en enkele klanten beter leren kennen. Het startschot was gegeven! Al snel kreeg ik mijn “eigen” klanten om voor te werken. Phebe, Lindsay & Jamy, de 3 Content Creators, gaven me elk een korte briefing over een paar van hun klanten en gaven mij er dan de verantwoordelijkheid over. Het maken van aantrekkelijke visuals, het schrijven van catchy copy… En het voldoen aan hun verwachtingen. Dat zou mij de komende weken te wachten staan. ⌨️
Van uitdaging naar kans
Week na week, dag na dag kon ik groeien, evolueren en beter worden. Ieder woordje feedback en iedere revisie was een kans om bij te leren, beter te schrijven en dieper in het hoofd van de klant te kruipen. Natuurlijk zijn er klanten die heel dicht bij mijn eigen leefwereld liggen. Denk maar aan alles wat met food of beauty te maken heeft. Maar klanten zoals cardiologen of politieke partijen, die zorgden soms wel voor #error in mijn hoofd. De voldoening die je krijgt wanneer deze laten weten dat ze heel tevreden zijn met de maandplanning, die is dan ook onbeschrijfelijk na de uren werk die je erin gestoken hebt. En bij afwijzing? Word je flexibeler en leer je je nog beter aanpassen aan de unieke behoeften van ieder merk. Hoewel het werken met klanten soms uitdagend was en gepaard ging met vallen en opstaan, hielp het me groeien als professional.
Naast het maken van posts, reels, stories en TikToks hielp ik mijn mede-stagiairs met het maken van packshots… En het opeten van de producten erna. 🍬 Hielp ik met het nemen van teamfoto’s en had ik zelfs de eer (huhum) om in de bedrijfstiktoks te spelen. Die gingen by the way viraal… TikTok famous who? 😎
Het was al vrij snel duidelijk dat ik me meer een teamlid dan een stagiair voelde, en dat ik en de andere stagiairs ook echt zo gezien werden. Ik kreeg de kans om deel te nemen aan de wekelijkse Teams meeting van het content team, aan de praktische vergaderingen wanneer iemand in verlof ging en mocht zelfs tijdelijk alle klanten van die persoon overnemen. Als dat je niet aanmoedigt om je voor de volle 100% in te zetten!
The ultimate highs
De hoogtepunten van mijn stage waren onder andere de “monthly breakfast” en de “apero XXL”, waarbij we als team samenkwamen om onze band te versterken, om elkaar beter te leren kennen en om onze food-gerelateerde lunchgesprekken verder te zetten.
Ik kreeg bovendien de kans om zelf een Hippo Academy te geven. Deze workshops gaan iedere 2 weken door en worden gegeven door iemand van het team. Het was een geweldige gelegenheid om mijn kennis te delen en de andere hippo’s meer te vertellen over het maken van een ‘seamless carousel’ in Photoshop.
Maar wat er absoluut het meest voor zorgde dat ik me een echte #contentcreator voelde? Het mogen bijwonen van intakegesprekken met nieuwe klanten, en die dan volledig voor mijn eigen rekening mogen nemen. Na enkele wekelijkse 1-op-1 gesprekken met Judy was het duidelijk dat ik er klaar voor was. Het was een geweldige ervaring om zo dicht betrokken te zijn, het stimuleerde mijn zelfvertrouwen en moedigde me aan om mijn creativiteit naar een hoger niveau te tillen.
Ja, dus?
Mijn stage bij Social Hippo was een reis vol groei, voldoening en ontdekking. Van het vinden van een stageplaats online tot het geweldig gevoel van erkenning en waardering binnen het team. Elke post, elke opdracht heeft niet alleen bijgedragen aan mijn professionele, maar ook aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik ben enorm dankbaar voor de kansen en de ondersteuning die ik kreeg en blik met veel plezier terug op deze stageperiode, de monsterbestellingen bij ’t Smullerke of de frituur en de random gespreksonderwerpen aan tafel. En de hippo’s zelf? Die zal ik uiteraard niet snel vergeten.